donderdag 7 mei 2015

Nog wat ervaringen met WAW 19

Okee, zoals te zien op mijn profielfoto is de Waw terug in orde.Mijn eerste wrapklus en eigenlijk ben ik best tevreden met het resultaat. Ondertussen is ook het nut van folie ipv verf gebleken. Na een kleine 1500 km toch weer wat schade opgelopen. De wrapfolie eraf halen was "a piece of cake" en na wat plamuurwerk en een nieuw folietje was er niets meer van te zien. Dat is best handig dus, maar ik ga toch proberen wat beter uit te kijken in het vervolg, want echt goedkoop is die wrapfolie ook niet.
Ondertussen heb ik ook weer wat meer km`s met de waw in de benen en ik wil graag mijn verdere ervaringen delen.
Ik gebruik hem vooral voor woon/werkverkeer en daar is ie prima voor. Ik ken de verschillende routes met mijn ogen toe en dat helpt heel erg om een behoorlijk tempo erin te houden. Zelfs wanneer je tussen het gewone verkeer zit.
Groot voordeel is natuurlijk dat je droog en warm zit. Nadeel vind ik wel het lawaai, zelfs als je langs het kanaal op een superdeluxe jaagpad zit. Maar met de JVC met noicecanceling is dat probleem behoorlijk te verhelpen. Tenminste als je het ziet zitten van constant met een hoofdtelefoon op te rijden.Oordopjes werken niet vind ik, iets wat eigenlijk wel raar is, want op de motor werken die dingen prima. Maar dan heb je er natuurlijk wel nog een helm over.
Buiten het woon/werktraject heb ik nog wel wat andere routes gereden. Meestal met behulp van een op voorhand gemaakte track op de gps. Dat kan geweldig goed uitdraaien. Ik ben bijvoorbeeld voor het werk naar een beurs in Eindhoven gereden. Het weer was goed en de route perfect en daarbij zo goed als autovrij. Daarbij was ik bekend met een groot deel van het traject. Dat was dus puur genieten.
Maar ik heb ook de ervaring dat je dikwijls voor onaangename verassingen komt te staan en dan verlies je veel tijd. Het is genoeg dat er ergens op de kanaaldijk werken aan de gang zijn, en je hebt een serieus probleem. Het volgen van de omleiding die de dienst scheepvaart aangeeft is het slechtste wat je kan doen. Dat is tenminste mijn ervaring toen ik dat een keertje gedaan heb. Dat heeft me uiteindelijk een extra uur gekost om thuis te raken van het werk.Het is namelijk niet zo handig als je met de waw in de modder beland. En ook de planken die over slangen gelegd worden als die het jaagpad kruisen kan je best omzichtig benaderen. Dat alles maakt dat je op onbekend terrein echt niet sneller bent met de velomobiel dan met een bukfiets of mijn vertrouwde flevobike.
Maar als je op bekende paden blijft kan je wel erg hard gaan.
Mijn traject schommelt (afhankelijk van de route die ik neem natuurlijk) tussen de 80 en de 100 km heen en terug. Mijn beste gemiddelde was tot hiertoe 42,6 op de gps. Mijn slechtste 27,5 maar toen heb ik onderweg nog moeten zorgen onder een boom die omgewaaid was door te komen, dus dat is niet relevant. Een gemiddelde van 32 is makkelijk te halen, zelfs als er een flinke wind tegen zit.Echt veel wind, ook al zit ie dan mee is niet ideaal. Dan wordt het te gevaarlijk om echt hard te gaan naar mijn gevoel.
Mijn conclusie na een dikke 7000K is dus dat de waw zeker een blijvertje is, maar dan vooral voor het woon/werk traject.
En je hebt er natuurlijk ook altijd dadelijk aanspraak mee. Als je ergens stopt duurt het echt niet lang of mensen spreken je aan. En meestal op een erg positieve en belangstellende manier. Dat op zich is misschien al reden genoeg om er de baan mee op te gaan.
Wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. dat is al een behoorlijke afstand naar je werk. en ook een hoge gemiddelde snelheid.
    goed bezig

    BeantwoordenVerwijderen